Nos Nedir, Nasıl Takılır, Nos Hakkında En Çok Sorulanlar

Nıtrous oxsıde yanıcı ve patlayıcı olmayan, soluduğumuz havanın çok daha yoğun bir biçimidir. Daha fazla yakıtın yanabilmesini sağlayan ve ekstra oksijenin ilavesine kolaylık sağlayan özel bir gazdır.



Güç nıtro' dan değil benzinden elde edilir. Basit olarak nıtro aynı zaman dilimi içerisinde daha fazla yakıt yakmamızı sağlar ve bu da artı beygir gücü demektir. Nitrous Oxide Sistemi'nin çalışma prensibi ve mantığı, emme manifoldundan içeri daha fazla ve soğuk hava alınabilmesini sağlamaktır. Basınçlı bir tüp içerisinde bulunan nitrojen ve oksijen gazı, otomobil içerisinde bulunan bir düğme ile kontrol edilerek istenildiği zaman aktif hale getirilebilir.
Sistem çalıştırıldığı anda, tüpün içinde soğumuş ve hacimce küçülmüş hava motora daha rahat ve miktar olarak da daha fazla girebilmektedir. İçeri girince, motorun sıcaklığıyla genleşen havaya, aynı anda fazla miktarda da benzin takviyesi yapıldığında, silindirler normalde alabileceğinden daha fazla hava ve benzin karışımı aldığı için daha güçlü bir patlama olur ve daha yüksek bir güç oluşur.

Nos sistemlerinde aracın bazı destekleyici parçalarının değişmesi gereklidir. Örneğin benzin yakıt oranının düzenlenebilmesi için elektrikli benzin pompası kullanılması şarttır. NOS modifikasyonunu yapan çoğu tuning firması bu sistemi ancak "tam gaz" durumundayken açılacak şekilde ayarlarlar. Bu sayede herhangi bir unutkanlık sebebiyle üzücü bir kazaya sebep olunması önlenmiş olur.
Nos, insanların tercihleri ve araç özelliklerine uygun bir şekilde yapılır. Araçların mekanik bölümleri bizlerin yaptığı diğer modifikasyon işlemlerini kaldırabilecek niteliktedir, fakat nos'un kuvveti doğru şekilde kullanılmadığı takdirde aracın aktarma organları (debriyaj, diferansiyel, şanzıman) veya motor üniteleri zarar görebilir. Çok önemli bir nokta da Nos'un açık kalma süresinin 5-8sn civarlarında olması gerektiğidir. Aksi taktirde 'fazla güç göz çıkartmaz mantığı' tersine işleyebilir.
Ne demişler, herşeyin azı karar, çoğu zarar :)

Nos, genelde 1.viteste kullanılmaz. Zira 1. vites oranı zaten çok kısa olduğu için çoğu arabanın gücü 1.vites için yeterlidir. Hatta patinaj yaptırmamak için gaza tamamen basmazsınız bile. İşte bu durumda Nos sisteminin de kullanımı anlamsızdır. Patinaja maruz kalmamak için Nos ancak 2. veya 3. viteslerden sonra kullanılır. Birden bire artan performansın, aracı sizin kontrolünüzden dışarı çıkaramayacağı durumlarda yani. Yoksa 1. veya 2. viteste bir arabayı zaptetmesi (sonuna kadar gaza basıyorsanız) biraz zor olabilir :)

Nos uygulamaları için 92 veya daha üzeri oktanlı kurşunlu veya kurşunsuz benzin kullanılması önerilmektedir. Türkiye'deki süper benzinler 95 oktandır. Fakat normal benzin'in oktanı düşük olduğu için, normal benzinli araçlarda Nos uygulaması süper benzinlilerdeki kadar verim sağlamamaktadır.

İçeri giren havadaki moleküllerin yoğun olması en önemli faktördür. Soğuk hava sıcak havadan çok daha yoğundur. İçeri giren hava ne kadar yoğun olursa içerdeki patlama o derece şiddetli, üretilen güç ve tork da o derece yüksek olur. Otomobillerin soğuk havada daha iyi performans göstermelerinin ve hava filtrelerinin soğuk hava alacak şekilde monte edilmesinin sebebi de budur.

NOS yani nitrojen ve oksijen karışımı, yakılacak olan oksijen miktarını ve patlamanın şiddetini iki şekilde arttırır. Bunlardan birincisi ve en önemlisi, her 2 nitrojen atomu ile birleşik 1 oksijen atomu şeklinde yanma odasına giren nitrous oxide'nin, içerdeki yüksek ısıda nitrojen ve oksijen ayrışmasıdır.

Bu durumda serdest kalan oksijen, dışarıdan alınan havaya ek olarak daha fazla benzinin yakılmasına ve patlama şiddetinin artmasına imkan tanır.
İkinci faktör ise, sıvı olarak tüpte yaklaşık 1000 PSI basınç altında tutulan nitrous oxide, emme manifoltuna doğru ilk serbest kaldığı anda basınç farkından dolayı gaza dönüşür. Bu değişim, ısı emerek, içerdeki sıcaklığın çok ciddi oranda düşmesini sağlar. Isının düşmesi, elbette daha yoğunlaşan oksijen molekülleri anlamına gelmektedir. Bu da içerdeki patlamayı kuvvetlendirecek ikinci etkendir.

Bu sayede NOS, motor gücünü diğer modifikasyonlardan çok daha hızlı, çok daha basit ve çok daha büyük bir şekilde arttırır. Üstelik fiyatı da oldukça makuldur. Ancak nitrous oxide tarafından üretilen bu büyük güç, buna göre üretilmemiş olan aksamlar üzerinde yıpranmaya neden olabilir. Buna, piston ve piston yataklarından tutun da aktarma organlarına ve yürüyen aksama kadar çok çeşitli örnekler verilebilir.


Sağladığı büyük güce karşılık, NOS'un kullanımı sınırlı süreler içindir. Cockpitteki switchlerle sürücü tarafından kontrol edilebilen NOS tüpü, en fazla 30 saniye aralıksız olarak açık tutulabilmekte ve drag yarışları veya benzeri ani kalkışlarda ve ani hızlanmalarda kullanılmaktadır.

NOS'un DRY ve WET olarak adlandırılan iki değişik tipi bulunmaktadır.

DRY NOS'ta sistem, gazı ve hava filtresinden içeri giren havayı yakmak için mevcut enjeksiyon sistemini kullanmaktadır. Elbette çoğunlukla bu durumda enjektörlerin büyütülmesi ve elektronik kontrol ünitesinin modifiye edilmesi söz konusu olmaktadır.

WET yani ıslak NOS tabir edilen modellerde, emme manifoltuna giden gazı ve hava filtresinden gelen havayı içerde yakabilmek için yakıt takviyesi bulunmaktadır. Wet yani ıslak olarak tabir edilen yer aslında emme manifoltudur. Wet sistem, mevcut enjeksiyon sistemini modifiye etmek yerine, NOS sisteminin fazladan gereketirdiği yakıtı adeta kendi yanında getirmesi anlamına gelir. NOS tüpü kapalı iken otomobil standart enjeksiyon sisteminin sağladığı yakıt ile çalışmaktadır. NOS yüklemesi yapıldığı ve gaza basıldığı anda tüpten gelen ek yakıt da devreye girerek emme manifoltuna püskürtülür ve kuru sistemde sadece hava ve gaz aktaran emme manifoltu, wet çalışan bu sistemde hem hava ve gaz hem de sıvı yakıt aktaracaktır.

Tabii ki her iki sistemin de kendine özgü avantaj ve dezavantajları vardır. Dry sistem fazladan bağlantılar ve tüpte yakıt depolamayı gerektirmemesi açısından avantajlıdır ancak her silindire giden nitrous, benzin ve hava miktarının aynı olamaması gibi bir dezavantajı vardır.

Wet sistemde her silindire tam tamına gerekli oranlarda benzin ve nos karışımı gönderme imkanı vardır. Fakat bu sistemin dezavantajı da hava ve yakıt aktarmasıdır. Emme manifoltu hava, nitro ve benzin karışımını aktarmak zorunda kalmaktadır. Sadece hava aktarmak için dizayn edilmiş olan bu aksam, hava benzin karışımını aktarmakta çok da etkili değildir. Ayrıca tüpteki benzin azaldıkça, gönderilen benzinin basıncı da azalmakta ve sonlara doğru performansta kayıplar olmaktadır.


Verimli bir Nos uygulaması için sistemin en azından 1500-2000 devirlerinden yukarıda kullanılması tavsiye edilir.

NOS SİSTEMİ NELERDEN OLUŞUR ?


Nos tüpü
Nos borusu + benzin borusu
Nos ve benzin solenoıd' i (vanası)
Montaj kabloları ve aparatları
Atış ve hazırlama butonları
Nos etiketleri
Kullanım Kılavuzu
Nos ve benzin memeleri
Benzin emniyet müşürü


HANGİ ARABALARA UYGULANABİLİR ?


Tüm benzinli ve dizel arabalarda, 4-6-8-10-12 silindirli motorlarda, aracın gücüne ve motor hacmine göre özel dizayn edilmiş kitler uygulanabilir. Ana prensip olarak standart motorlar 4 silindirli motorlar 60-100 hp. 6 silindirli motorlar 75-125 hp. 8 silindirli (small block) motorlar 125-150 hp. 8 silindirli (big block) motorlar 150-250 hp. Ekstra güç artışını rahatlıkla tolere ederler. Bu değerlerin üstüne çıkıldığında, istenen güce göre değişen forged piston, çelik forged piston kolu ve daha ileri safhalarında çelik forged krank gereksinimi vardır. Aplikasyonun genelde sağlıklı çalışan bir motora yapılması uygundur yani yağ yakan veya çok fazla rektefiye edilmiş motora uygulanması tavsiye edilmemektedir. Bir örnek verirsek su'yun insana bir zararı yoktur. Fakat 5 damacana su içilirse zararı kaçınılmazdır. Nos sistemi de aynen bu örnekdeki gibi uzman kişiler tarafından monte edilirse ve motorun kapasitesine göre seçilirse hiç bir zararı yoktur.


GÜÇ NASIL ELDE EDİLİR? KULLANIM ŞEKLİ NEDİR ?


Nos kitinin araca montajını müteakkip, elinizin altında 3 emniyet şalteri vardır. Birincisi tüp vanası, ikincisi solenoidlere elektrik veren hazır şalteri, üçüncüsü atış şalteridir. Tüp açık iken hazır şalteri açılır ve 2500 devir veya üstünde seyreden bir araçta gaz pedalının altında veya kolayca ulaşılabilecek (örneğin vites topuzu, direksiyon) atış şalterine bastığınız sürece motora nos ve ekstra benzin verir. Genelde tüp bitene kadar basılabilir. Fakat sağlıklı olması bakımından yetkililer 15-20 saniyeyi yeterli buluyorlar. Çünki bu yarış modunda üretilmiş bir sistem olduğu için, yarışların da en fazla 16-17 saniye ( 0-400 mt. ) olacağından fazlası gereksiz bulunmaktadır.


TÜP NE KADAR DAYANIR ?

Tüpümüz 15-20 saniyelik atışlarla, 10 lbs' lik tüp ile 15-20 atış tabii bu kullanılan kite ve motorun hacmine göredir. 10 lbs' lik tüp 75-100 hp. Artı güç artışı verecek şekilde örnek gösterilmiştir. Tüp bittiğinde türkiye' deki tek refill (dolum) istasyonu rpm' de veya sanayi gazı dolum tesislerinde kolayca doldurulabilir.


MOTORA BİR ZARAR VERİR Mİ ?

Tavsiye edilen kitler motora herhangi bir zarar vermez. (nos memelerinin kapasitesi ile oynamak hiç bir zaman artı güç vermez. Sadece zarar verir. Sistem olarak nos tek başına hiç bir zaman güç vermez. Güç yakıttan gelir. Yakıtı sağlayamazsanız nos' un tek başına yapacağı hiç bir şey yoktur. Nos ilave bir yakıt değildir. Sadece daha fazla yakıtın yakılmasına müsade eden bir gazdır. Sistemin en önemli unsuru budur. Nos' u verdiğinizde ilave yakıt orada yoksa motorunuzun normal zamanda kullandığı yakıtın yanma nispetini hızlandırmış olursunuz. Bu durum çok geçmeden pistonlarda detenasyon' a (harabiyet' e) sebep olur. Onun için en önemli husus , nos ve benzini aynı anda oranlı bir şekilde vermeniz gerekir. 50 hp. ‘ lik sistemlerde motorun benzin emmesi yeterli olduğundan ilave benzin solenoid' ine gereksinimi yoktur.


Fakat daha üst artı güçlerde muhakkak ilave benzin solenoid' i kullanılmalıdır. Zaten rpm sizin hangi kiti nasıl kullanacağınızı ve ne kadar artış elde edeceğinizi size bildirmektedir.

NOS DİĞER PERFORMANS ÜRÜNLERİNE KARŞI NE GİBİ AVANTAJLAR SAĞLAR ?


Maliyet açısından nos müşteriye parası ile satın alabileceği en ucuz beygir gücüdür. Ekstra beygir gücü elde etmek için karburasyon, chip, portıng, polıshıng, turbo ve egzost sistemlerine oranla maliyeti düşük ve normal sürüş normlarını bozmadan ve motora ekstra stres yaratmadan kullanacağınız güvenli bir sistemdir.


NOS MOTORDA EKSTRA BİR AŞINMAYA SEBEBİYET VERİR Mİ ?


Kesinlikle doğru kit ve seçim zarar vermez bunda artı beygir gücü seçimi anahtar noktadır. Doğru bir uygulama aşınmaya sebebiyet vermez. Silindirde ortaya çıkan enerji artar ve bunları idare edecek farklı birimler de yükü kaldırır. Eğer yük artışları onları idare edecek birimlerin kapasitesini geçerse ilave aşınım meydana gelir. Bu sebeple 1600 cc. De +75 hp demekteyiz 100 hp yi kaldırmadığından böyle bir kategorizasyon yapılmıştır.

Nos her zaman değil sadece istenildiğinde kullanılmak üzere imal edildiğinden fevkalade avantajlıdır. İleri derecede beygir artışı için dizayn edilen kitlerde buji ve ateşleme zamanlarının geciktirilmesi gibi ilave ayarlarla sisteme zarar vermez. Doğal olarak benzin oktan' ının da artırılması gerekebilir.

Motorda aşınma yapmaz ve kesinlikle bazı parçaların değişimine de gerek yoktur. Nos yapmış olduğunuz hertürlü modifikasyonun üzerine + hp vereceğinden yapılan modifikasyonlarla etkileşimi yoktur. Motor ömrü yapılacak devir sayısı ile orantılıdır. Dolayısıyla motorunuzun ömrü örneğin 200 milyon devir ise nos bunu hiç bir zaman azaltmaz veya eksiltmez, sadece bu ömrü daha çabuk tamamlamanızı sağlar. Bugüne kadar ki yapılan uygulamalarda motor ömrü veya aşınması ile bir şikayet mevcut değildir. Bazı detanasyon problemleri sadece yüksek oranlı nos uygulamalarında ( 300 hp üzeri ) kullanım bilinçsizliğinden dolayı yaşanmıştır. Mesela 2000 cc. Lik 50,000 km.'deki motora 100 hp. Lik bir güç yüklerseniz sorun yok motorunuz bunu rahat rahat kaldırır. Peki 150 hp'yi de kullanabilirmiyim derseniz emniyet sınırını ihlal edersiniz ama sorun değil, evet 150 hp de kullanabilirsiniz. Fakat motor içindeki patlamanın yaratacağı efekt pistonunuzu yoracaktır, bu sebeple forged (dövme aluminyumdan) piston takılması gereklidir. 200 hp için yine forged çelik piston kolu ilavesi 250 hp. İçin ise forged (dövme) çelik krank kullanılacaktır. Tabii bunlara ilaveten 4 silindirli bir motorda 100 hp. Üzerindeki sistemler profesyonel kullanım ve modifiyeli ateşleme kitleri gerektirir. (ateşlemede avans rotar ile oynanması gerekir) ? 150 hp yi geçen sistemlerde nos'un her 50 hp.si için 2 derece rotara alınması gerekir.

Tabii motorunda az kullanılmış ve yeni olması da sağlamlığı daha fazla garanti eder. Demek ki bazı arkadaşlar bu bilgilerden noksan ve habersiz uygulama yapmışlarsa, bunların motoru bırakın aşınmayı dağılmıştır.

Halk arasında nereden çıktığı bilinmeyen yanlış bir kanı ise “ nos motoru bitiriyor, ömrünü azaltıyor, acaip bir şekilde parça aşındırıyor vs”. Soruyorum nereden duydunuz diye cevap " yaa öyle diyorlar duydum bir yerlerden " yapmayın kaç kişi kullanmışda motorunu bitirmiş. Bunu size söyleyen kişi hayatında hiç nos kullanmışmı? Hayır! Hiç nos kullanan arkadaşınız oldumu? Hayır! Hiç nos sistemi gördünüzmü? Hayır! Hiç nos kullanan bir arabanın sağ koltuğunda oturdunuzmu? Hayır!, çalışma sistemi veya prensibi hakkında bilginiz varmı? Yok. Eee ne diye bilmediğiniz görmediğiniz bir şey için konuşuyorsunuz. ?

Motor ömrü, dakikadaki devir sayısı ile ölçülürse 5 milyon devir çevirdiğinde bitecekse nos bunu hiçbir zaman 1 devir bile indirmez. Sadece o devir sayısını daha çabuk yakalamanızı sağlar, 20 şer saniyelerden hesaplarsanız en fazla motor ömründe 1 hafta oynatabilir, bu sayıda gülünçtür. Çok tehlikeli ve zararlı olan dinamit pek çok insanı öldürmüş ve zarar vermiştir ve hala kullanılmaktadır ama bilinçli olarak kulanıldığında zararı değil yararı vardır. Aynı prensip nos içinde geçerlidir.



NİTRO KİMYASAL OLARAK NEDİR ?


Nıtrous oxıde 2 birim nitrojen (azot) ve 1 birim oksijen' den ibarettir. (ağırlık olarak %36' sı oksijendir.) Motor çalışma ısısında nitro parçalanarak oksijeni serbest bırakır. Bu ekstra oksijen daha fazla yakıtın yanmasını temin ederek ilave güç yaratır. Parçalanan nitro yanma işleminin kontrolüne yardımcı olarak artan silindir basıncına koruyucu kalkan ve nemlendirici etki yaparak oluşan ısıyı düşürerek hareketi' de etkiler.


TÜP NE KADAR ZAMANDA BİTER ?


Bu geniş ölçüde kitin yapısına ve jet memelerine bağlıdır. Örneğin, 10 lbs kapasiteli bir tüp 125 hp kit ile 7-10 kez 0-400 metre kalkışı yaptırır. Tabii bu sürenin uzaması veya kısalması tüp ömrünü uzatıp kısaltır. +75 hp lik efı kitleri ile 20 şer saniyelik atışlarla 15 civarında atış yapabilirsiniz.


EN İYİ KULLANMA ZAMANI NEDİR ?

Nos sadece tamamen açık kelebekle (tam gazda) kullanılmalıdır. Nitro tüm kelebek açıklığında (2500 devir / dakikanın üstünde ) mükemmel sonuç verir.


TURBO İLE UYGULANMASI YARAR SAĞLARMI ?


Tamamen, turbo ve superchargerlar motor içine hava basarlarken sıkıştırırlar ve bu da iç ısının (hararetin) artmasına neden olurlar. İşte nos burada işe çok yarar. 20-30 derece ısı düşüşü yaparak motoru ve içeri giren havayı soğutur ve oksijeni artırır. Bu da ilave beygir gücü demektir. Bu tip turbo ve superchargerli araçlar için mükemmel bir uygulama olur.


NİTRO KATALİTİK KONVERTORE ZARAR VERİR Mİ ?


Hayır. Egzosta mevcut oksijenin artması, aksine konvertorün etkinliğini artırır. Bir çok ülkede egzost emisyon yasaları tarafından kabul edilir.


GÜCÜN ARTIRIMI GARANTİ MİDİR ?

Gayet tabii. Sistemlerimizin her biri söylenilen güçleri vermektedir. Memnuniyetsiz her hangi bir müşterimiz yoktur. Bir kullanımdan sonra asla vaz geçemeyeceğiniz güç her zaman elinizin altında kullanıma hazır bekleyecektir.


YARIŞ, ŞEHİRİÇİ, UZUN YOL KULLANIMI NASIL ?

Nos kitleri her zaman el altında olan bir sistemdir. Yarışta, şehir içinde (makaslardan kurtulmada) uzun yolda güvenle kullanılabilir. Uzun yolda ilk ivmelenmeyi kazanmak için veya yüksek km.'ye çıkmak için kullanılması güvenlidir. Nerde ve nezaman isterseniz güç elinizin altındadır.


MOTORUN NERESİNE MONTE EDİLİYOR ?


Enjeksiyonlu motorlarda hava giriş kelebeğinin hemen önüne hava borusuna veya emme manifolduna karburatorlu araçlarda karburator alt flanşına özel bir jetleme memesi ile püskürtme tarzında verilmektedir. Tüp büyüklüğüne orantılı olarak bagaja veya koltuk altına monte edilebilir.


AKSESUARLARI VAR MIDIR ?


Özel uzaktan kontrollü elektrikli vanalar hi-flow (yüksek çıkışlı) vanalar karbon fiber özel 125 lbs. Tüp nos basınç göstergeleri benzin basınç göstergeleri daha uzun veya kısa nos hortumları nos tüp örtüleri, ısıtma battaniyeleri t-shırtler, şapkalar ve özel montajlar için muhtelif fittingler mevcuttur. Bazı özel aplikasyonlar için özel sipariş servisimiz de vardır.



BASINDAN (DAHA DETAYLI BİLGİLER) NOS (NITROUS OXIDE SYSTEM)


Günümüz arabalarında ve özellikle spor arabalarda kullanabileceğimiz anında ve istediğimiz zaman 100+ beygir gücü veren bir gaz püskürtme sistemi: bir motor yakıt yakarak çalışır ve genişleme yaparak pistonları aşağıya iter daha fazla beygir gücü elde etmek istiyorsanız daha fazla yakıt yakın böylece motor pistonları aşağıya daha kuvvetlice itecektir çok basit bir sistem. Herşeyden evvel tüm yakıtlar yanabilmek için oksijene gerek duyarlar daha fazla yakıt yakmak için daha fazla oksijen vermeniz gerekecektir. Hemen hemen tüm motor performans ürünleri yakıt ve oksijen akışını arrtırarak gücü yükseltirler.
Dünya'da, deniz seviyesinde soluduğumuz havanın %78'i nitrojen (azot), %21'i oksijen ve %1'i diğer gazlardan meydana gelmiştir. Nitrous oxide (n2o) dünya atmosferinde bulunan başlıca iki bileşimden elde edilmiştir.
Nos = (n2o) yanıcı olmayan soğutucu özelliğe sahip yanma hücrelerine daha fazla oksijen girmesini sağlayan bir gazdır. Basit olarak nitro aynı zaman dilimi içinde daha çok miktardaki yakıtı yakmamızı sağlar ve bu da artı beygir gücüdür. Enerji nitrous'dan değil benzinden gelir.
Nos hakkında bilinmesi gereken en önemli nokta nitrous'un yakıt olmadığıdır. Yakıt buharlaştığında daha iyi yanar, yakıt yanma yüzeylerini atomizasyon ile daha çabuk buharlaştırırsak yanma yüzeylerini çoğaltarak genişletmiş oluruz. Cool can ve ıntercooler'ın da amacı havayı soğutarak daha yoğunlaştırırmak ve böylece ekstra bir güç meydana getirmektir.


NOS NASIL ÇALIŞIR:

Nos gazı 2 bölüm nitrojen (azot) ve bir bölüm oksijen'den ibarettir. Yoğunluk olarak %36'sı oksijendir. Motorun içerisinde yaklaşık 572 fahrenaytta nitro bölünerek içindeki oksijeni serbest bırakır, bu extra oksijen daha fazla yakıtın yanmasını temin ederek ilave güç yaratır. Nitrojen (azot) ise yanma işleminin kontrolune yardımcı olarak artan silindir basınçlarına koruyucu kalkan ve nemlendirici etkisi yaparak iç soğuma etkisi ile motor giriş ısısını 60-75 fahrenayt derece düşürerek iç soğuma etkisi yapar.
Karburator altına koyulan bir plate ve bu plate'in ortasından geçen püskürtücü hat, bu püskürtücü hatta giren hortumun ucuna takılan meme (ayarlı), nos ve benzin solenoid'i, nos hattı, devre şalteri ve atış şalteri, nos tüpü, nos sistemini oluşturur.

Yukarıdaki şekilde de görüleceği üzere sistem; bagaja konulan bir tüpten, motor bölümüne çekilen hat yardımıyla karburator ve emme manifoldu arasına takılan bir plate ve püskürtmeyi sağlıyacak nos ve benzin solenoidi ile irtibatlandırılmış sürücünün elinin altındaki bir şalterle (tetik) istediği zaman devreye sokabildiği bir güçtür.

Nos sistemi genelde hertürlü motorda rahatlıkla kullanılabilir. Pistonlar ufak aplikasyonlarda döküm (cast) olabilir, büyük beygirli aplikasyonlarda (200 ve üzeri hp) ise dövme (forged) piston kullanılması tavsiye edilir. Nitrous gazı enjektörlü arabalarda memeler yardımı ile her porta ayrı ayrı püskürtülebilir. Çeşitli beygir güçlerine göre sistemleri ve yine bunlarında uygulanacak motor güçlerine göre püskürtme memelerinin çeşitli boyları vardır. Genelde sağlıklı bir uygulama için 1500-2000 rpm'den sonra püskürtme yapmak tavsiye edilir. Daha fazla benzin vermeden nitro püskürtürseniz motorun normal zamanda kullandığı yakıtın yanma nispetini hızlandırmış olursunuz. Bu da çok geçmeden pistonlarda harabiyet verici detonasyona sebep olur.

Standart performans parçalarının tamamı motor üzerine ekstra stres koyarak sürekli daha fazla yakıt sarfiyatı yaparlar. Nos sisteminde ekstra stress yakıt sarfiyatı ve sürüş problemi yoktur. Çok yüksek akışlı sistemlerde ateşleme sistemine bazı ilaveler ile (örneğin; avans ve rotar zamanlayıcısı) takılması çok basittir.
100 hp civarında istenildiği zaman ve anında güç almak için çok çok ucuz bir sistemdir. Türkiye'de nitrous gazı (n2o), “sanayi gazı” dolum firmalarınca kolaylıkla doldurulabilir ve maliyet açısından en ekonomik beygir gücü sağlayıcısıdır.
Güvenirlilik: nos sistemi genelde her ebaddaki motorlarda güvenle uygulanabilir ana temel standart motorlarda;
4 silindirli motorlar 60-100 hp.
6 silindirli motorlar 75-150 hp.
8 silindirli (small block) motorlar 125-150 hp.
8 silindirli (big block) motorlar 150-250 hp. Ekstra güç artırımını kabul ederler .
Bu verilen değerler modifikasyon hiç yapılmamış veya çok az yapılmış (cast) normal standart pistonlu ve kranklı motorlarda güvenle kullanılabilir.
Fiyat mukayesesi için standart uygulamalı bir nos kiti 600-1250 dolar civarındadır. Nos şu anda amerikada kullanılan her yüz amerikan klasik spor otomobilinden (muscle car) 60'nda mevcuttur, ve 50 eyalette yasaldır hiçbir emisyon artığı ürettmezler.

Türkiye genel distribütorü rpm yine ufak hacimli 1000-1400cc. Gibi aplikasyona uygun sneaky pete isimli 2-3 sıkımlık sadece tek nos memesi ile işletilen kitlerinde satışını yaptıklarını ve kullanıcılarının memmun olduklarını bildirmişlerdir.fakat çabuk biten tüp sorunu da göz ardı edilmemelidir.
Genellikle hertürlü otomobile uygulanan nos sistemleri mevcuttur. Doğru uygulama için yinede teknik servisimize müracatla otomobilinize en uygun kiti seçebilirsiniz.

Nitro oksid dünyasına hoş geldiniz. Biz nitro oksid sistemleri şirketinin çalışanları olarak katoloğumuza birkaç dakika bakmanızdan dolayı teşekkür ederiz. Nitro sistemlerimiz ve ilgili ürünlerimizin dünya üzerinde bulunabilecek en iyi kalitede performans ve değerde olduğuna inancımız büyüktür. Bu iddiada bulunabiliyoruz çünkü yaklaşık 20 yıldan beri nitro sistemleri ve ürünlerini üretmekteyiz. Bunun kattığı değer, şirketimizin tarihi boyunca birikmiş olan geniş tecrübemizdir. Otomotiv dünyasında bulunabilen gerçek bolt-on performans istenen ürünlerin çoğu arasında bizim nitro sistemlerimizden birinin sağladığı bir güç arttırımının dramatik neticeleriyle mukayeseye yaklaşabilen sadece birkaçı bulunur. Bizim dünyaca meşhur nos logomuzu taşıyan bir nitro sistemimizi taktığınızda hem kolaylık hem de güvenirliliğe sahip olur ve herkesin istediği bir şey olan güç'ün ne kadar kolayca üretilmiş olduğuna şaşarsınız!

Sahip olduğu potansiyel gücün hepsini verebilecek olan bir motorla ilgili opsiyonları göz önüne almak zorunda olduğunuzda; nitro oksidin size verebileceği kapasitede hiçbir benzerinin olmadığını görürsünüz. Nitro sistemine herbir beygir gücü için bir dolar esasıyla bakarsanız, nos'dan alınan bir nitro sisteminin kıymetli yatırımızın herbir doları için en büyük değeri temin ettiğini göreceksiniz. Yıllar boyunca var olan tecrübelerimiz sadece birkaç saat içerisinde 50 ila 500 beygir gücü ilave etme yeteneğine sahip ürünlerimizden performansçılar ve yarışçılar gibi çoğunluğun etkilendiğini bize ispatlamıştır. Uygulamanız için doğru sistemi dikkatlice seçmek suretiyle sedece nos sisteminizi harekete geçirerek motorunuzun hacmını iki katına çıkartmayla mukayese edilebilecek bir performans artışı ve güvenlik faktörü yönünden emin kılınmış olacaksınız.

Nos özellikle amerikan arabaları için hazırlanmış bir sistem değildir. Sadece amerika modifiye işinde daha istekli olduğundan kullanılan sistemlerin dağılımı daha geniştir. Uçaklarda, motorsikletlerde ve marine'de de kullanılmaktadır.

Herhangi bir otomobilde motorunun bileşenleri sahip olduğu güçten daha fazlasını üretebilir veya kaldırabilir. Fakat imalatçı firmalar otomobilin her şartta aynı performansı verebilmesi veya yakıt ekonomisinin düşük seviyede tutalabilmesi için ortalama bir beygir gücü ile üretim yaparlar. Aslında motora egzantrik ve manifold ile daha fazla hava girişi ile pistonla kompresyon artışı ve ihtiyacı kadar yakıt sağlanırsa daha fazla beygir gücü üretilebilir ve daha iyi hızlanabilir. Ama yakıt tüketimi ve periyodik bakım ve hava kirliğiği açısından ortaya istenmeyen bir model çıkar. Bunun hedef kitlesi ise spor otomobil kullanıcılarıdır. Ferrrari, porsche, corvette, lombargini, vb. Spor otomobil modellerinin yakıt tüketimlerini duysanız inanamazsınız. Dolayısıyla nos sadece istenildiği an bu modifikasyonlar gibi efekt veren bir sistemdir. Daha fazla verilen benzinin aynı zaman dilimi içerisinde yakılmasıyla ortaya çıkan bir güç. Peki fazladan verilen benzinin yakılmasındaki patlama motorun bileşenlerine zarar vermiyormu?. Tabii ki hayır doğru kit ve doğru ölçekli jetlemelerle sonuç zararsız bir güç artırımıdır.

Nos ile;

1400 cc. 60 hp
1600 cc. 75 hp
1800-2000 cc. 100 hp
2500 cc. 125 hp
3000 cc. 140 hp güç almaktayız.

Genelde kitler karakteristik olarak aynıdır, sadece tek fark nos ve benzin püskürtme memelerinin delik çapı farklıdır (jetleme). Nos kullanımı motora ekstra bir yüklemedir, dolayısıyla bu yükü sağlıklı bir şekilde yüklemeniz için kullanım süresi 20 saniye gibi bir süreyle kısıtlı tutulmuştur. Zaten bizim anlayışımızda daha fazlası yarış aplikasyonu için gereksizdir. Pistonlar ve segmanlarınız performans tipli olarak üretilmiş forged tabir edilen pistonlardan olursa daha fazla hp yükleyebilirsiniz ama zamanı uzatamazsınız. Kısaca size 50 kg. Ağır bir malzemeyi 10 metre taşıttırabiliriz ama 100 metrede yorulursunuz. Bu da basitce böyle, isterseniz aralıklı şekilde 15 saniye basıp 15 saniye bırakıp sonra tekrar basabilirsiniz.


ARTI BEYGİR GÜCÜNÜ NASIL ELDE ETMELİ ?


Bir motor, yakıt yakarak çalışır ve genişleme yaparak pistonları aşağıya iter. Daha fazla beygir gücü yapmak istiyormusunuz? Daha fazla yakıt yakın böylece motor pistonları aşağıya daha kuvvetle itecektir. Çok kolay gibi geliyor. Fakat, bu o kadar da kolay değil. Gücü arttırmayı bir kompleks mühendislik problemi yapan çok sayıda ki faktörler olduğundan biz burada sadece üç ana esası ele alacağız.

Herşeyden evvel, tüm yakıtlar yanabilmek için oksijene ihtiyaç duyar. Daha fazla yakıt yakmak istiyorsanız, daha fazla oksijen vermeniz gerekecektir. Hemen hemen bütün motor performans ürünleri yakıt ve oksijen akışını arttırara gücü yükseltirler.

Egzantrikler, daha hacimli karbüratörler veya valfler, porting, emme manifoldu, egzost headersları, superchargerlar, turbochargerlar, ve nos geliştirilmiş bir motorun nasıl hava aldığını gösteren açık örneklerdir (daha fazla yakıt yakmak için daha fazla oksijen ) ve bu size artan beygir gücü verir. Oksijen ve yakıtın akışını arttırmak için en etkin yol muhtemelen nitro oksid enjeksiyon sistemidir. Nitro sisteminin bu kadar büyük beygir gücü üretmesinin başlıca sebebi budur.

Diğer bir temel güç faktörü yakıtın buharlaştırılmasıdır. Diğer yarış yakıtlarında olduğu gibi benzin sıvı haldeyken yanmayacaktır. Benzinin yanabilmesi için buhar haline dönüştürülmelidir. Benzinin buhar haline dönüştürülmesi kolay bir işlemdir. Bu husus temel olarak dışarıya bir bardak su koyup kurumasını beklemeden farklı değildir. Elbetteki motorun içinde buharlaşma çok çabuk olmaktadır. 8000 rpm'de çiğ benzinin buhara dönüştürülmesi, yeterince buharlaştırma işleminin harekete geçirilmesinde anahtar; motor ısısı ve yakıt atomizasyonudur. Atomizasyon işlemi çiğ yakıt akışını çok küçük damlacıklara dönüştürür ve böylece buharlaşma yüzeyinin genişlemiş olmasından ötürü buharlaşma hızlanır. Yakıt damlacıklarının ebadı çok önemlidir. Büyük bir damla benzin alın ve onu on küçük damlacığa dönüştürün, bu durumda daha etkin buharlaştırma için yüzey sahasını genişletmiş olmaktasınız. Sonuç, yanmak üzere daha fazla yakıt elde edilmiş olur. İyi dizayn edilmiş olan bir nos sistemi nitro ile birlikte motora akan yakıtta çok küçük damlacık ebatları meydana getirir. İşte bu sebepten dolayı nos sistemleri diğer sistemlere göre daha güçlü beygir gücü oluşturur.

Bizim bakacağımız üçüncü ana güç faktörü hava/yakıt karışımının yoğunluğudur. Toros'larda ki 5000 metredeki geçitte hiç jogging yapmayı denediniz mi? Nefesinizi kesiyor değil mi? Atmosferin yüksekliklerinde, deniz seviyesinde olduğuna nazaran hava daha ince ve daha az yoğunluktadır. İşte bu sebepten dolayı, deniz seviyesinde olan istanbula'da yolda giden bir kamyona göre, toroslardaki bir yolda giden kamyon daha yavaş ilerler. Yoğunluk, atmosfer basıncı (üzerinizde olan atmosferin ağırlığı), sıcaklık, ve nem tarafından etkinleşir. Atmosferin basıncını değiştiremeyiz, ancak bir dereceye kadar emme odasının ısısını düzenleyebiliriz. Cool can'ler ve intercooler'lar yakıt ile hava/yakıt karışımını soğutarak daha yoğunlaştırırlar ve böylece ekstra bir güç meydana getirirler. Bu karışım ne denli daha yoğun olursa silindir yanma için yakıt ve havayla daha fazla sıkışır ve daha fazla güç oluşturur. Nitro oksid enjekte edildiğinde derhal likit halinden gaz haline dönüşür ve çok soğuk olur. Bu soğuk nitro buharı manifolddaki tüm emme odasının ısısını 65 o fahrenhayt'a kadar düşürür. Daha yoğun karışım bir nitro sistemiyle motor'a çok daha fazla güç üretmesine yardımcı olur.


NİTRO OKSİD NEDİR, NE DEĞİLDİR ?


Nitro oksid motorunuza giren normal havanın daha uygun formudur. Biz sadece havanın içinde bulunan oksijenle ilgili olduğumuzdan, siz daha fazla güç üretme teşebbüsünde bulunurken ilave yakıt verdiğinizde, ne kadar oksijen mevcut olacağı konusunda nitro oksid bu işlem için yardım eder. Güç daima yakıt kaynağından gelir. Nitro oksid bir yakıt değildir. Nitro oksid daha fazla yakıtın yanması için gereken daha fazla oksijenin ilavesinde kolaylık sağlar.

Daha fazla yakıt vermeden sadece nitro oksid ilave ederseniz, motorunuzun normal zamanda kullandığı yakıtın yanma nisbetini hızlandırmış olursunuz. Bu durum çok geçmeden pistonlarda harab edici detonasyona sebep olur. Enerji nitrodan değil yakıttan gelir. Basit olarak, nitro oksid aynı zaman dilimi içerisinde daha çok miktardaki yakıtı yakmanıza müsaade eder, ve böylece hasıl olan etki; yakıttan ortaya çıkan ve aracınızın akselarasyonu için el altında olabilen, toplam enerji veya güç miktarındaki müthiş artıştır.

Nitro oksid'de büyü yoktur. Aslında, nitro'yu kullanmanın, daha büyük bir karbüratör, daha iyi bir manifold, bir supercharger veya bir turbocharger kullanmadan farkı yoktur. Şunu anlamalısınız ki sizin ve motorunuzun soluduğu hava deniz seviyesinde %78 nitrojen (azot), %21 oksijen ve %1 diğer gazlardan oluşmuştur. Nitro oksid (n2o) dünya atmosferinde bulunan başlıca iki bileşimin alınmasıyla yapılmıştır (bu iki molekül azot ve bir molekül oksijen'dir) ve bir kimyasal işlemle bir araya getirilmişlerdir. Nitro oksid motorunuza gittiğinde yanma ısısı kimyasal bileşiği kırarak yakıtı yakan daha fazla oksijen temin eder. Okumuş olduğunuz gibi bütün yarış motorları aynı prensip altında çalışırlar.yoğun buhar içerisinde daha fazla hava (daha iyi soluma, supercharging, turbocharging, ve nitro) ve daha fazla yakıt daha fazla güç'e eşittir.


NİTRO OKSİD DİĞER PERFORMANS ÜRÜNLERİNE KARŞI

Maliyet açısından , nos bir müşteriye alabileceği en üst performansı sunar. Nos sisteminin sadece birkaç yüz dolar karşılığında size sunduğu aynı miktardaki ekstra gücü temin etmek için karbürasyon, manifold, subap ve silindir kapak ürünleri, headers, piston, porting, polishing, supercharging veya turbocharging'e binlerce dolar harcayabilirsiniz. Fakat bu, diğer performans parçalarını da takmanız halinde menfaat elde etmeyeceksiniz demek değildir. Nos sistemini bir defa taktınızmı, bütün diğer performans parçaları da nitro'nun gücünü arttırır. Eğer paranız azsa ve buna rağmen çok daha fazla güç istiyorsanız en iyi seçim bir nos sistemidir.
Nos yanlızca bir part time güç arttırıcısıdır. Standart performans parçalarının tamamı motor üzerine ilave stres koyarak sürekli daha fazla yakıt sarfiyatı yaparlar; güç bela caddede kullanılabilen bir egzantrikle kötü bir rolanti ile şehirde dolaşmak ne acı vericidir. Talep edildiğinde gücün hazır olması nos sisteminin büyük bir özelliğidir; o sadece sürücü ne zaman isterse çalışır. Geri kalan zamanlarda motor normal çalışmasını sürdürür; ekstra stres yoktur, ekstra yakıt sarfiyatı yoktur, sürüş problemi yoktur.


NOS'TAN BİR SİSTEMİ ALDIĞINIZDA KİT İLE NELER GELİR ?

Kutudan çıkarıp göreceğiniz nos sisteminin tüm parçaları arasında, takma işlemlerini tamamen okumadıkça ve nos sistemini ilk defa kullanmadıkça tümüyle tanımakta zorluk çekebileceğiniz üç şey vardır.

Bütünlük:: biz daima ürünlerimizin arkasındayız. Eğer biz bir sistemin 200 beygir gücü kapasitede olduğunu iddia edersek, bu bizim onu bu şekilde dizayn etmemizden, bu şekilde test etmemizden ve bu şekilde imal etmemizden ötürüdür. Eğer kılavuzluğumuzu takip etmeye arzuluysanız, size elde edeceğinizi söylediğimiz neticeleri elde edersiniz.

Kalite:: bizim nos'ta hergün yaptığımız pek çok şeyler vardır. Ürünlerimizi ve sistemlerimizi aracın bulunması gereken doğal çevrede yapıldığı gibi güçlü ölçüm aletleriyle teste tabi tutarız. Yüksek standartlarımızın devamı için üretim işlem gereksinimlerine azami dikkati gösteririz. Yeni uygulamalarla ilgili önerilerinizle beraber ürünlerimizin performansları hakkında söylemek istediklerinize kulak veririz. Amaçlanan uygulama için modern ve etkin olduklarını kesinleştirmek amacıyla bütün ürenlerimizin yeniden değerlendirilmesi için teknik personelimiz önerilerinizi araştırma ve geliştirmeyle yükümlü personelimize iletir.

Deneyim:: yaklaşık yirmi yıldan beri nos sistemlerini üretmekte bulunuyoruz. Başarılarımızdan olduğu kadar başarısızlıklarımızdan da bilgi edindik. Dizayn edip ürettiğimiz ürünlere aldığımız bu bilgiyi yüksek dozlarda uyguladık. Hatta bugün bile sistemlerimizden birini takıp, kullandığınız ilk gün olabilir, ancak bu yolda yirmi yıllık nos tecrübesiyle birliktesiniz. O kutunun içindedir. Göremeyebilirsiniz; fakat kesinlikle hissedeceksiniz.




NİTRO OKSİD VE EMİSYONLARI

Nitro oksid'in (n2o) kullanılması havayı kirleten nitrojen oksitlerinin (nox) artması anlamına gelmez. Elbette ki nos'un yaptığı “sadece yarış için” olan sistemler, emisyon kontrollü motorlarda kullanımı kanuni değildir. Buna rağmen, nos sistemlerinin çoğu 50 eyaletten abd'de kullanımının kanuni olduğuna dair belge almıştır. Emisyon kontrollü araçlarda kullanım tasdiki bağımsız laboratuvar testleri tarafından alınmış olup, bu nos sistemlerinin egzost emisyonlarının normal sürüş koşullarında arttırılmadığı ispata bağlanmıştır. Emisyon kontrol tüzüklerine bağlı olan motorlarda emisyon müsadeli nos kitlerinin kullanılmasını öneririz.


NOS SİSTEMLERİNİN TİPLERİ

Nos sistemlerinin başlıca iki çeşidi vardır. Spray bar plate sistemleri; karbüratör ve manifold arasında bir ara plate ile kullanılan powershot (güçlü atış), cheater (aldatıcı), big shot (büyük atış) gibi. Bu plaka, built-in olan spray barlarının içinden emme manifold kanallarına nitro ve ilave yakıt verir. Çoğu yakıt enjeksiyon motorları ve top shot gibi olan sistemler için olan nitro sistemleri, plate sistem teknolojisinin değişik şekilleridir. Plate sistemleri 50 ya da extra 400 beygir gücü verebilir. Çoğu plate sistemleri ayar yapılabilen beygir gücü kazanımı ve sistem ayarı için çıkarılabilen nitro ve yakıt jet özelliklerine sahiptir. Plate sistemleri cadde ve çoğu yarış sınıflarında kullanılır.

Diğer taraftan, direkt port sistemleri mümkün olduğunca emme valfine yakın olan herbir emiş yolu'na nitro ve ilave yakıt verebilmek için özel dizayn edilmiş enjektörler, fogger memeler kullanır. Bu sistemler, herbir silindire aynı miktarda verirken bolca nitro ve yakıt akıtır. Multiple stage direct port sistemleri, bazı profesyonel yarış motorlarında 1000 ekstra beygire kadar artış yapmıştır. Bütün nos direkt port sistemlerin özelliği beygir ayarlamaları ve sistem tuningi (ince ayar) için değiştirilebilen nitro ve yakıt jetleridir. Direkt port sistemleri aşağı yukarı hertürlü motorlarda hem cadde hem de yarış uygulamalarında kullanılır.yakıt enjeksiyonu için olan bazı nitro sistemleri direkt port teknolojisinin değişik bir ifadesidir.

Benzin enjeksiyonu için olan bir sistem tipinde üst emme yoluna nitro ve yakıt enjekte etmek için bir direkt port stili nozzle (meme) kullanılır. Kuru manifold stili nitro sistemleri nitro'yu hava akımı içine olacak şekilde yukarı doğru enjekte ederken ilave yakıt, motorun kendi yakıt enjeksiyon memelerince verilir


Nos sisteminizin ince ayarı (tuning) için hatırlanması gereken birkaç önemli husus;


Bu çok eskimiş bir ifade gibi gözükse de, nitro deneyiminizin başarılı mı, başarısız mı olacağı konusunda muhtemelen daima 1 numaralı sebebi olacaktır. Daima herhangibir başlamadan evvel sisteminize konulan bütün talimatları okuyun! Motorunuzda bir şeyin değiştirilmesine karar verebilirsiniz veya dergilerde okuduğunuz sistemimizden farklı yeni bir şey dizayn etmiş olduğumuzu görebilirsiniz. Biraz zaman ayırarak bütün talimatları dikkatlice okuyun.
Daima tutucu şekilde başlayın. Tavsiye ettiğimiz jet kombinasyonları hakkındaki tavsiyelerimizi takip edin ve ayar gerektiren bir sisteme sahipseniz en alt seviyeden işe başlayın. Jetleri değiştirmek daima birkaç dakikanızı alır bu sebepten en üst seviyeden başlayarak gereksiz riskleri üstlenmeyin
motorunuzun ne kadarlık bir gücü kaldırabileceği hakkında gerçekçi olun. Burada ileriye gitmeyin. Siz sadece motorunuzda bulunan parçaları kesin olarak biliyorsunuz. Bu parçalar hakkında şüpheniz varsa, bizim teknik hattımızı arayabilir ve size yüksek tecrübesi olan teknik elemanımız bu özel kombinasyonunuz için nelerin emin olduğu hakkında yardımcı olur. Motorunuzda neyin olduğunu bilmiyorsanız o taktirde motorun içindekilerin fabrikanın taktıklarından ibaret olduğu farzedilerek en emin durumda olacak ve bu uygulama için doğru sistemi seçeceksiniz.

Güç, yakıttan gelmektedir. Nos sistemi çalışırken, sisteminizin tedarik ettiği ilave yakıt miktarıyla ilave güç ayarlanır. Eğer yakıt orada değilse hiçbir zaman güç olmaz ve hiçbir nitro miktarı veya başka bir şey onu geri getiremez.

Sistemin kullanılması esnasında mümkün olan yakıt miktarını idare eden el altında tipik iki kontrol vardır; yakıt jet ebadı ve yakıt basıncı. Sistem yakıtı akıtırken, doğru yakıt basıncı okunur. Bazı yakıt basınç regülatörleri hatalı rakkam verirler, çünkü basınç okuma sistemi çalışmazken tırmanırlar. Bu olduğu zaman, gerçek akan yakıtın basıncı umulandan çok daha aşağıda olup, problem yaratacaktır. Yanlış ateşleme veya detonasyon ile ilgili problemlerle karşılanınca, daima ilk önce nitro jet miktarını azaltın! Gücün yakıttan geldiğini hatırlayın, nitro'dan değil, yakıt vermek suretiyle soğutmaya çalışmak, basit olarak biraz daha güç verir ve problemi karışık hale getirir. Karbüratörler aşırı zengin işleyen soğutucuyla jetlenir ve daha az güç üretir. Aşırı zenginleşerek jetlenen nos sistemleri muhtemelen biraz daha güç verir, böylece problemlerle karşılaşırsanız, ilk evvela nitro jetin (jetlerin) miktarını azaltın. Sisteminizin nasıl çalıştığının yanıtını almak için bujilerinizi kontrol ettiğinizde, herbir bujiyi kontrol edin, sadece kolay ulaşılabilenleri değil. İki silindir hiçbir zaman aynı şekilde çalışmaz.nitronun bir karakteristik özelliği de bujileri temizlemesidir, öyle ki daha yeni takılmış gibi gelir.buji porseleni üzerinde küçük gümüş parçacıkları gibi detonasyon işaretleri varsa nitro jet miktarını azaltın.bujinin toprak kordonu bir mavimsi-gökkuşağı renkleri gösteriyorsa, nitro jet miktarını azaltın.eğer toprak hattları erime emareleri veriyorsa, nitro jet miktarını azaltın ve daha kısa olan ve daha kalın toprak hatlı buji takın. Hiçbirşeyi değiştirmediğiniz halde sisteminiz aniden problem çıkarmaya başlarsa kuralı bozan sıklıkla bir tıkanmış nitro veya yakıt filitresidir. Sisteminizle birlikte verilen talimat broşürü nitro ve yakıt filitre elemanlarının nerede bulunduğunu gösterir, onları periyodik olarak kontrol edin.

Anlayamadığınız veya onaramadığınız bir problemle karşılaştığınızda bizi aramaktan çekinmeyin. Nos sisteminizden en iyi netice almanız için biz buradayız.


BUJİLER VE NOS; NE ÇALIŞIR, NE ÇALIŞMAZ, VE NEDEN ?

Öyle gözüküyor ki yıllar boyunca bujilerin basitçe nasıl çalıştıkları, çalışmakta olan motora parelel olarak yaptıkları hakkında çok sayıda teknik husus yazılmıştır.uygulamanız için doğru bujinin akıllıca bir seçimini yapmak için bujilerin karakteristik yapıları hakkında bilmeniz gereken bir husus vardır.

İlk evvela ve en önemli olan; motorunuzun etrafında bulunan donanımlarıyla çalışabilmesi için doğru dizaynda olmalıdır. Bu, motorun nasıl yakıt yaktığı ve genelde nasıl çalıştığı ile ilgili olarak bujinin hemen hiç etkisi olmadığını gösterir. Doğru buji, motorun içindeki mevcut şartlarda devamiyetini sağlar. Bir buji kendisini temiz tutabilmek için doğru ısıyı devam ettirmelidir.yanlış ısı değişimleri haddinden fazla ısınmış bujiye veya kirli bujiye sebebiyet verebilir. Isı değişimleri, merkezi elektrodu çevreleyen seramiğin ısısına etki yapar. Kötü karışım hava/yakıt dereceleri yakılması en zor olanıdır, çünkü tırnak ateşleyeceği zaman tırnak aralığı yüzeyinde çok az yakıt molekülleri bulunur; kısa aralıklı tırnaklı olan bujiler son model az karışımlı motorlar için dizayn edilmiştir. Modern yüksek-enerjili ateşleme sistemleride geniş tırnak aralıklarına (gap) müsaade eder.
Sıklıkla, orijinal, geniş aralıklı tırnaklı, nitro'nun kullanılmasından birkaç saniye sonra yanlış ateşleme durumu yaratır. Yanlış ateşleme ısı değişiminden ötürü değildir. Yanlış ateşleme ortaya çıkar çünkü, bujinin toprak (şasi) hattı ak kor haline geçer, çünkü nitronun yarattığı ateşleme durumu tarafından meydana gelen ekstra ısıyı sarfetmek için çok uzaktır. Doğru uygulama için, daha kısa şasi hatları bulunanlarla değiştirmektir. Bunu yapmakla, şasi hattı tarafından tutulan ısının yolunu kısaltmış olacaksınız. Aynı ısı değişim hattını kullanabilirsiniz, siz sadece daha kısa ve tercihen daha kalın şasi hattı bulunan ve işlenmiş tırnağı olmayan cinsten buji bulmanız gerekecektir.

Eğer sadece bujinin ısı hattını daha soğuk ısı hattına değiştirecek olursanız sizin hala gene de yanlış ateşleme probleminiz olabilir.şasi hattının uzunluğu yanlış ateşlemenin sebebi olduğundan, daha soğuk bir buji, yerine koymuş olduğunuz daha sıcak bujininki gibi aynı uzunluktaki şasi hattına sahip olabilir. Buji aralıkları genelde .030” dan .035” e kadar olur. .060” olarak dizayn edilen bir bujinin aralığını .035” e indirmeye asla çalışmayın. .035” aralığa göre dizayn edilmiş bir buji temin edin



NOS HAKKINDA GENELDE EN ÇOK SORULAN 40 SORU


Otomotiv motorlarına nitro oksid ve uygulaması hakkında hiçbir mistik husus yoktur. Nos bunları müşterileri için daha iyi ve daha emniyetli yapmıştır. Aşağıda yer alan sualler ve cevaplar kazanmayı arzu edenlere yardımcı olacağını ummaktayız:

s : nitro motor güvenliğine etki eder mi?
C : verilen bir uygulama için doğru h.p.'ın seçimi anahtar noktadır.doğru fabrika kalibrasyonunu kullanan bir kit artmış oranlada aşınmaya sebebiyet vermez.silindirde ortaya çıkaran enerji artar ve bunları idare edecek olan farklı birimlerde yükü kaldırır.eğer yük artışları onları idare edecek olan birimlerin kapasitesini geçerse, ilave aşınma husule gelir.nos kitleri talep üzerine kullanılmak üzere sadece geniş açık kelebekl için dizayn edilmiştir. Nitro her zaman değil sadece istendiğinde kullanılmak üzere yapılmış olup, fevkalade avantajlıdır. Bütün nos kitleri, verilen bir uygulama için güvenli azami güç temini için dizayn edilmiştir


s : stok motoruma bir nitro kiti basitçe takabilirmiyim?
C : evet, nos üretim sistemleri hemen hemen her stok motor uygulaması içindir. Burada anahtar; verilen bir uygulama için doğru kitin seçimidir; yani, 4silindirli motorlar normal olarak bir ekstra 60-100 beygir gücü'ne izin verir, 6 silindirli motorlar genellikle 75-125 beygirlik ekstra bir güçle çalışır, small block v8's (302/350/400cid) genel olarak 140 ekstra beygir gücü'ne kadar kabul eder, ve big block v8's (427/454) 125-250 ekstra beygir gücü'ne kadar kabullenebilir. Bu teklif edilen oranlar modifikasyon az yapılmış veya hiç yapılmamış olan cast piston ve cast crank kullanılan stok motorlarda maksimum güvenle kullanılır.

S : daha da yüksek beygir gücü kazanımı için diğer bazı genel kurallar hangileridir?
C : genellikle, forged (dövme) aluminyum pistonlar modifikasyon yapabileceklerinizin en iyisini teşkil eder. Ateşleme zamanının 4-8 derece geciktirilmesi (her 50 h.p. kazanımı için 1 ila 1 1/2 derecelik ateşleme geciktirmesi rötar). Çoğu durumlarda, daha fazla akış sağlayan bir yakıt pompası gerekebilir. Daha yüksek oktanlı (100+) yarış tipi yakıt gerekebileceği gibi, .025” -.030” aralığa yakın normal bujilerden 1'den 2'ye ısı değişimi olan daha soğuk bujiler gerekebilir. 250 h.p.'ın üzerinde güç kazanımı için, yukarıza zikredilenlere ilaveten diğer modifikadyonlar gerekebilir. Bu özel modifikasyonlar çelik dövme krank, yüksek kalitede yarış tipi piston kolu, nitro sisteminin ilave yakıt ihtiyacını karşılamaya mahsus yüksek çıkışlı yakıt pompasını, ve 110 oktan veya üzerinde ve yüksek özel gravitede yarış yakıtını içerir. Uygulamalarınızda daha özel malumat için lütfen nos teknik departmanına başvurunuz.

S : nitro nasıl çalışır?
C : nitro oksid 2 bölüm nitrojen (azot) ve bir bölüm oksijenden ibarettir (ağırlık olarak %36'ı oksijendir). Motorun içinde yaklaşık 572 fahrenhayt'ta yanma işlemi esnasında nitro parçalanarak oksijeni serbest bırakır. Bu ekstra oksijen daha fazla yakıtın yanmasını temin ederek ilave güç yaratır. Nitrojen yanma işleminin kontrolüne yardımcı olarak, artan silindir basınçlarına koruyucu kalkan ve nemlendirici etkisi yapar. Nitro aynı zamanda giriş şarj ısısını 60 ila 75 fahrenhayt derece düşürerek büyük bir “iç soğuma” etkisi yapar.

S : nos ürünleri üzerinde ne tür testler veya araştırmalar yapılır?
C : nos'un bilgisayarlı dinamometre ekipmanı, nitro akış test aletleri dahil olmak üzere komple bir araştırma ve geliştirme merkesi bulunmaktadır. İlave olarak,nos aktif olarak yarışın pek çok safhalarıyla da alakadardır; dünyadaki güvenilir nitros sisteminin en güçlüsünü geliştirmek için flaş isimli yarışçılarla çalışmaktadır.

S : bir nitro sistemiyle ne kadarlık bir performans gelişmesi bekleyebilirim?
C : bir çok uygulamalar için 1'den 3 tam saniyeye ve çeyrek milde 10'dan 15'e kadar mph beklenebilir. (motor hacmi, tekerlekler, jetleme, dişliler, v.s. Gibi faktörler nihai sonucu etkileyecektir)

S : tüp ne kadar devam edecek?
C : bu geniş ölçüde nitro kitine ve jetlemeye bağlıdır. Örneğin; standart 10 lb.kapasitedeki şişeyle bir 125 hp power shot kit 7 ila 10 tam çeyrek-mil yarışına izin verir. 250 hp güç seviyesinde, 3 ila 5 tam çeyrek-mil yarışı beklenmelidir. Eğer nitro sadece 2 ve 3.ncü viteste kullanılırsa daha fazla sayı beklenmelidir.

S : nitro bütonunu ne kadar süre ile basılı tutabilirim?
C : tüp bitinceye kadar bütonu basılı tutmak mümkündür. Bununla beraber, her seferinde sürekli 20 saniye veya biraz daha azı tavsiye edilir,zaten bu sistemler yarış aplikasyonu olan malzemelerdir ve yarışlarınızda genelde 15 saniye içinde bitmesi gerekir daha uzun sürüyorsa fasılalı basışlar etkili ve güvenilir olur.

S : nitro en iyi şekilde ne zaman kullanılabilir?
C : sadece tamamen açık kelebekle ( gelişmiş bir kontrolör kullanılmamışsa). Müthiş miktarda arttırılan tork miktarı sebebiyle, genelde en iyi neticeleri elde edeceksiniz, erken harekete geçirmede traksiyona müsaade edilecektir. Nitro, tüm kelebek açıklığı şartları altında 2,500 rpm'in üstünde güvenle uygulanabilir.

S : nitro ilave ederken arabamdaki karbüratörü tekrar jetlemek zorundamıyım?
C : hayır! Nos sistemi karbüratörünüzden bağımsızdır, ve yakıt ve nitrodan müteşekkil kendi yakıtını enjekte eder.

S : nitro oksid alev alırmı?
C : hayır. Nitro oksid kendi başına yanıcı bir madde değildir. Bununla beraber, nitro oksidin içindeki oksijen yakıtın daha süratli yanmasına sebebiyet verir

S : nitro oksid detonasyona sebebiyet verir mi?
C : doğrudan değil. Detonasyonun sebebi yanma esnasında çok az yakıtın (zayıf karışımın) bulunması veya çok düşük oktanlı yakıtın bulunmasıdır. Çok fazla avans ta ateşlemede detonasyona sebebiyet verir. Genelde, kit'lerimizin çoğu stok tipi motorlar için üretilmiş olup, orta tip yakıtla, ve ateşleme zamanının minumum azalmasıyla gayet iyi çalışırlar.yüksek silindir basınçlarına sebebiyet veren, yüksek kompresyon derecelerinin kullanıldığı yarışlarda daha yüksek yakıt oktanı ve daha rötarlı (gecikmeli) ateşleme kullanılmalıdır. Özellikle progessive kontrollu veya modül le kontrollu ateşleme kitleri için rpm size en iyi çözümü sunar

S : tüp'ü nerede doldurabilirim?
C : türkiye'de ki tüm habaş, karbogaz bayilerinde azat peroksit (narkoz gazı) adı altında doldurtabilir veya direk ankara ve istanbulda bulunan işyerlerimizden doldurtabilirsiniz elimizde herzaman acil durumlar için yedek dolu tüpler bulunmaktadır.

S : bir nos sistemiyle yan sanayi ürünü olan bilgisayar çipi kullanmak iyi bir fikirmidir?
C : eğer çip sadece nitro oksidin kullanılması için özellikle dizayn edilmişse. Yan sanayi üretimi olan çiplerin çoğu daha fazla güç yaratmak için daha saldırgan zamanlama ileri eğrileri kullanır. Bu, potansiyel bir detonasyona (ayarsızlığa) götürebilir. Kullanmadan evvel üreticinin çipini kontrol etmek isteyebilirsiniz. Hypertech gibi bazı üst düzey üreticileri nitro ile kullanılan özel çipler yapmaktadır.

S : genellikle nos kitinin takılması ne kadar sürer?
C : nos kitlerinin çoğu bilenen el aletleri kullanılarak 3-5 saatte takılır.nos talimat kitapları endüstride en ileri olanlarıdır; özel montaj çizimleri, hat çekme diyagramları ve tüp tesbit işlemleri ve de performans ipuçları ile arıza tespit klavuzu ihtiva eder.

S : nitro sisteminin bir plate enjektör tipine hangi çeşit manifold daha iyi uyar, tek (single) veya çift (dual) delikli manifoldu mu?
C : manifol bar'ların spray dizaynıyle alışverişte olmadığı sürece her ikisi de çoğunlukla iyi çalışır. Yüksek devirde tek delik ile dağıtım (distribution) daha iyidir. Eğer hedefiniz gücü 200 hp'dan daha fazla yükseltmek ise tek girişli manifold daha iyidir. Veya en iyisi fogger sistemlerimizdir yani her bir piston tepesine ayrı ayrı nos ve yakıt püskürtme.

S : nitro oksid silindir basıncı ve ısısını yükseltir mi?
C : evet. Daha fazla yakıt yakma kabiliyetinden dolayı böyledir, ve işte tam bu sebepten ötürü nitro çok fazla güç yapar.

S : nitro tüpünü soğutmanın faydası varmıdır?
C : hayır. Tüpü soğutmak basıncı önemli ölçüde düşürür ve yakıtın zengin kondisyonu için gereken nitronun akış hızını azaltır ve güç azalır. Soğuk gecelerde zengin tarafta sürmelisiniz. Optimal sürüş kondisyonları için tüp basıncını yaklaşık 800-900 psi'de tutun.nos'un bir nitro basınç göstergesi vardır, bununla monitörde görebilirsiniz.daha soğuk iklimlerde yaşıyor ve sürüyorsanız şişe ısıtıcı kitini almanız iyi bir fikir olabilir. (p/n14164). Genellikle70-90 fahrenhaytlık mulayim iklimler nos kitinin en güçlü potansiyeline izin verirler.

S : nitro'yu turbo veya supercharger uygulamalarıyla kullanmanın faydası varmıdır?
C : tamamen. Turbo uygulamalarında bir nitro sisteminin ilavesiyle turbo lag tamamen elimine edilir.ilave olarak, hem turbo hem de supercharger'lar içeriye giren havayı kompres ederler, böylece de ısıtmış olurlar.nitro'nun enjekte edilmesiyle, büyük iç soğutan etki emme odasının ısısını 75 fahrenhayt derece veya daha fazla düşürür. Genişlemede artış olur, bu da daha fazla güç yapar.

S : bir nos kiti ne kadar kompledir?
C : nos bügün piyasada bulunan en komple sistemleri sunmaktan gururludur. Bir komple montaj yapımı için gerekli her parçayı içerir; örneğin ekstra uzun karbüratör saplamaları, contalar, boru tıpası, yakıt hortumu, braketler, filitreler, fitingler, hardware, kablolar, dolu olan 10 librelik şişe ve hi-flo valfi, ve tüm diğer ana parçalar bütün nos kitlerinde standarttır.

S : standart ve bir nos hi-flo tüp vanası arasındaki fark nedir?
C : hi-flo valfinin deliği standart bir valfden daha geniş olup, daha fazlo nitro akışını temin eder.küçük delikli bir valf ile nitro akışı fazlayken bir basınç düşüşü olur ve şişme veya yetersiz nitro akışına sebep verir. Nos'un hi-flo valfi bu problemi berteraf eder. Nos hi-flo valfleri tüm nos kitlerinde standarttır.

S : çok mil yapmış bir motor üzerindeki nitro etkisi ne olur?
C : bu geniş ölçüde motor parçalarının durumuna bağlıdır. Eskimiş veya zayıf şekilde ayarlanmış motora yapılan performans modifikasyonu zararlı etki yapacaktır. Halbuki, iyi segman ve silindir kapak contasıyla iyi durumdaki bir motor, herhangi bir aşınma ya da eskime olmaksızın nitro kullanabilir.

S : nitro kullanımı katalitik konvertörü etkiler mi?
C : hayır. Egzostta mevcut oksijenin artması gerçekten konvertörün etkinliğini arttırır. Nitro kullanımı 10-20 saniye ile sınırlandırılmış olduğundan, uygulanabilir hiçbir etki olmaz. Kabul edilebilir standartlarda ısı tipik olarak iyidir.

S : aynı nos kiti ve jetlemeyi kullanıdığımızda bir stok motorla mukayesede performans artış yüzdesi yüksek şekilde modifiye edilen motorla aynı olur mu?
C : pek değil. Çoğu durumlarda artış yüzdesi bir stok motordan daha fazladır, çünkü normal modunda, modifiye edilmiş bir motorunki kadar etkin değildir. Bununla beraber, nitro etkileri herhangi bir motorun çıkış gücünü arttıracağından, modifiye edilmiş bir motorda toplam güç çıkışı çok daha fazla olacaktır.

S : yüksek kompresyon motorları nitro oksidi kullanabilir mi?
C : elbette. Yüksek veya düşük kompresyon dereceleri nitro ve yakıt karışımlarının uygun dengesinin temin edilip, devam ettirilmesiyle, nitro oksid ile gayet uygunlukla kullanılabilir. Nos kitleri nisbeten alçak kompresyonlu stok tip motorlardan, 15:1 ve üstü kompresyonlu motorlara kadar kullanılabilir. Sadece, daha yüksek kompresyon derecesi, daha fazla ateşleme geciktirmesi ve daha yüksek oktanlı yakıt gerektirir.

S : pompa benzini street/strip nitro oksid uygulamalaraında kullanılabilir mi?
C : evet. Orta tip kurşunlu veya kurşunsuz 92 veya daha yüksek oktanlı yakıt çoğu uygulamalar için tavsiye edilir.çoğu nos sistemleri pompa benzinleri için dizayn edilmiştir. Bununla beraber, daha yüksek kompresyon veya daha üst beygir gücü seviyeleri kullanıldığında, 100 veya daha üst oktanlı yarış yakıtı kullanılmalıdır.

S : nitro oksid ile kullanılmak üzere ne tip bir egzantrik mili en iyi uyanı olur?
C : genellikle, daha az egzost overlap'ı ve daha süreli olan kamlar. Bununla beraber, normal kullanım (nitro aktive edilmediği zamanlar) için olan bir egzantriği seçmek en iyisi olur çünkü, çoğu araç çalıştırmalarının %99 tam gaz ile değildir nitro mukayeseleri için daha agresiv egzost profil rampingleri v.s. Olan özel kam profilleri vardır. Kam seçimi geniş olarak aracın ağırlığına, dişlilerine v.s. Bağlı olduğundan özel hedefiniz için egzantrik imalatçılarının tavsiyelerine uymak en iyisidir.

S : nos kitler son model efı arabalarına uygulanabilir mi?
C : evet. Nos'un bu arabalar için mevcut çok sayıda seçilebilen nitro kitleri vardır.

S : hangi tip nitro sistemi daha iyidir; plate enjeksiyon sistemi mi yoksa direkt port enjeksiyon sistemi mi?
C : plate sisteminin avantajları kolaylıkla takılıp, çıkarılması, kolaylıkla diğer bir arabaya takılabilmesi, jetleme kombinasyonlarının çok çabuk değiştrilebilmesi, ve çoğu durumlarda ihtiyacınız olan ekstra beygir gücü (75-350'den fazla h.p.) temin etmesidir. Bazı durumlarda, uzun hava girişleri olan düz tip motorlarda olduğu gibi, dağılımı maksimum hale getirmek için bir direkt port tipi sistem tavsiye edilir. Hakeza 350 hp'dan fazlası gerektiğinde, direkt port fogger sistemlerimiz distribüsyon ve gücü (500+ hp) temin edecektir. Sistemin manifoldun altında gizli olması hallerinde direkt port enjeksiyonu arzu edilir.

S : nitro oksidi kullanmak için yakıt sistemimi mofidiye etmelimiyim?
C : daha küçük nitro aplikasyonları için çoğu stok yakıt pompaları yeterli çalışacaktır. Önemli olan husus mevcut yakıt sisteminize (karbüratör veya yakıt enjektörü) pompanızın yeterli yakıt akıttığının kontrolünün yapılması ve ayrıca, açık kelebek şartları altında nitro kit tarafından gerekli ilave yakıtın temin edildiği görülmelidir. Nitro kitine ayrıca bir yakıt pompası tahsis edilmesi tavsiye edilir.

S : bir nitro tüpü en iyi hangi pozisyonda takılmalıdır?
C : nos tüpleri sifon tüpleriyle birlikte verilir ve uygun bir nitro alımını devam ettirebilmek için tüpün doğru takılması önemlidir. Biz size tüpün valf dibiyle 15 derecelik açıyla ve tüpün dibinden daha yükseğe takmanızı öneririz. Tüpün valf ucu (tarafı) aracın önünü göstermeli ve vanasının tepesi ve tüp etiketi yukarıya bakmalıdır.

S : bir kit'te nitro ve yakıt filtrelerini kullanmak ne kadar önemlidir?
C : herhangi bir nitro sisteminin en önemli bölümlerinden bazıları nitro ve yakıt filtreleridir,ve devamlı temizliğine dikkat etmek gerekir.

S : diğer performans tercihleriyle mukayese edildiğinde nitro kullanmanın avantajları nelerdir?
C : çoğu diğer performans tercihleri sizi istenmeyen duruma düşürür. Ekonomiklik açısından nitro'ya vereceğiniz az miktar para ile bundan daha iyi bir performans alamazsınız. Bir nitro sistemiyle performans ve güvenlik makul bir ücretle temin edilir ve stok motorunuzu da normal sürüşler için muhafaza etme avantajına sahip olursunuz, ve nitro motorunuzu haddinden fazla devir yaptırmaksızın tork gücüne muazzam bir katkısı olur. Bu faktörler nedeniyle motor gücüne sahip olmak için diğer metodlardan daha fazla motorunuzun uzun ömürlü olmasına yardımcı olur.

S : nos kitleri motorsiklet, su teknesi veya kar arabaları içinde kullanılır mı?
C : elbette. Bu işlemler için ayrıca kataoloğlarımız vardır.

S : tipik bir nitro kitinde parçalar ne çeşit bir basınca maruz kalır.
C : basınç sık sık 1,000 psi'ı geçer. İşte bu sebepten dolayı nos sistemlerinde paslanmaz çelikle kaplı teflon hatlar gibi yüksek basınç testlerine tabi tutulan uçak sanayii mamulleri kullanır.

S : tüpte ne kadar nitro kaldığını nasıl anlarım?
C : kaç libre kaldığını anlamak için tüp tartılmalıdır. Tüp hemen hemen boşken (yaklaşık %20 veya daha az nitro kaldığı zaman) bir şişme etkisi normal olarak hissedilir. Tüplerin üzerindeki etiketlerde boş ve dolu ağırlıkları libre cinsinden yazılmıştır.

S : tüpün üzerindeki blow-off emniyet valfinin fonksiyonu nedir?
C : bu tüpü fazla doldurmamak için çok önemlidir, yani 10 libre kapasitedeki bir tüp 10 libre'den daha fazla nitro oksid ile doldurulmamalıdır. Haddinden fazla doldurma ve/veya aşırı sıcak fazla basınç oluşturur ve tüpün emniyet subapının atmasına ve tüpün boşalmasına sebep olur.

S : ateşleme sistemimi değiştirmelimiyim?
C : çoğu yeni model ateşleme sistemleri nitro uygulamalarıyla iyi uyum sağlar. Daha yüksek beygir gücü durumlarında yüksek kalitede yüksek ateşleme sistemlerine bakmak tavsiye edilir.

S : aldığım bu kiti nerede taktırabilirim?
C : kendiniz veya mekanik bir ustaya taktırabilirsiniz.

4 yorum:

Adsız dedi ki...

NOS'U NEREDE TAKTIRABİLİRİM

veysel dedi ki...

NOS'U NEREDE TAKTIRABİLİRİM

veysel dedi ki...

NOS'U NEREDE TAKTIRABİLİRİM

veysel dedi ki...

NOS KİTİNİ NEREDEN ALABİLİRİM